joi, 12 decembrie 2013

Învățarea mecanică

Odată ajuns în posesia informațiilor elevul acționează conștient asupra ei încercând să o rețină pentru a o putea folosi în viitor. El poate acționa în acest sens în 2 moduri:
1.      Încearcă să rețină ideea legând-o de ceea ce știa dinainte și dându-i un sens (învățarea conștientă)
2.      Memorează ideea fără să o lega prin implicații sau semnificații de ceea ce știa dinainte (învățarea mecanică)
Gradul conștient sau mecanic al învățării depinde de interacțiunea dintre forma finală a ideii noi învățate și ideile existente în structura sa cognitivă.
Condiții pentru asigurarea învățării conștiente:
·         Materialul de învățat să fie susceptibil de o asociere logică, adică să aibă calități care să îi permită o asociere logică)
·         Elevul să aibă un reportoriu de idei/cognitiv la care să poată asocia (integra) ideea nouă de învățat
·         Elevul să încerce să realizeze această asociere.
Paradigma învățării conștiente se bazează pe următoarele 2 fenomene:
1.      Factorul care influențează decisiv esența învățării este cantitatea, claritatea și organizarea cunoștințelor existente ale celui ce învață. Acesta organizate sub formă de noțiuni fapte, teorii, alcătuiesc structura sa cognitivă.
2.      Natura materiei de învățare mai precis asociativitatea sa, acea calitate care îl face mai susceptibil.
Tipul de asociativitate care duce la învățarea conștientă trebuie să întrunească 2 calități deosebite:
1.      Calitatea substanțialității: relația nu se schimbă dacă se folosește o formă verbală diferită dar echivalentă.
2.      Caracterul nearbitrar al relației dintre noua idee de învățat și cunoștințele existente în structura cognitivă.
Aceste 2 calități conferă conținutului de învățare semnificație logică. Prezența semnificației logice la un conținut de învățat nu reprezintă o garanție că elevul o și percepe, deci că materialul respectiv are și un sens psihologic.

Paradigma învățării mecanice:
1.      Materialul de învățare este lipsit de semnificație logică
2.      Elevului îi lipsesc ideile relevante în propria structură cognitivă la care se poate raporta ideea nouă/materialul de învățat
3.      Nu are dispoziția necesară pentru a realiza afectiv asociere.
O idee nouă care devine semnificativă ca rezultat a învățării conștiente e mai puțin vulnerabilă la interferențele cu alte asociații arbitrare, fiind astfel de reținut în memorie.
De ce învață elevii mecanic?
·         Pentru a masca lipsa de înțelegere inițială, este mai economic
·         Din cauza unor profesori
·         Neîncrederea în a învăța conștient
·         Capacitatea de a învăța conștient
Descurajarea învățării mecanice: ce trebuie să facă profesorul?
Cum se evaluează, cât de des, cum se evaluează; sarcinile de evaluare să ceară aplicații în contexte noi, întreprinderi creative, originale.
Se poate concepe structura de idei rezultată în urma învățării sub forma unei piramide pentru fiecare disciplină de învățare cu ideile cele mai generale așezate la vârf (ideile ancoră) și subsumând ideile particulare.
Ce se întâmplă în psihicul elevului cu o idee nouă din momentul în care ea este pusă în relație cu o idee ancoră și până în momentul în care este uitată:
·         Când este prezentată prima dată elevului ideea nouă interacționează cu ideea/ideile ancoră, aceste din urmă asigurând o fixare care permite reținerea în memoria de lungă durată a ideii noi. Imediat (maxim câteva zile) după asociere cele 2 idei sunt disociabile, dar cu timpul noua idee învățată își reduce sensul la aceea al ancorei sale care e mult mai stabilă. Pe măsură ce trece timpul posibilitățile de disociere dispar iar cel ce învață trece prin diverse stadii de rememorare astfel:
o   La început el va fi în stare să-și amintească sensul ideii, ulterior nu își va mai aminti sensul dar va putea să o recunoască atunci când o reîntâlnește în diferite contexte
o   Ulterior nu va mai cunoaște dar o va putea reînvăța într-un timp mult mai scurt decât cel în care a învățat la început.
Stabilitatea asigurată de ideile ancoră explică de ce materialele învățate conștient sunt mult mai eficient reținute în memorie decât cele învățate mecanic. În cazul învățării mecanice ideile noi sunt asociate arbitrar cu ideile existente fiind astfel lipsite de fixare fermă.
Cea mai importantă consecință pedagogică este că profesorul vrea să fie eficient trebuie să ia măsuri pentru a asigura învățarea de către elevi a unor idei clare și stabile la care să se poată fixa materialul ulterior.

Învățarea conștientă la orice categorie de elevi mai puțin la cei cu deficiență mintală.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu