Odată ajuns în posesia informațiilor elevul acționează conștient asupra ei
încercând să o rețină pentru a o putea folosi în viitor. El poate acționa în
acest sens în 2 moduri:
1. Încearcă să rețină ideea legând-o de ceea ce știa
dinainte și dându-i un sens (învățarea conștientă)
2. Memorează ideea fără să o lega prin implicații sau
semnificații de ceea ce știa dinainte (învățarea mecanică)
Gradul conștient sau mecanic al învățării depinde de
interacțiunea dintre forma finală a ideii noi învățate și ideile existente în
structura sa cognitivă.
Condiții pentru asigurarea învățării conștiente:
·
Materialul
de învățat să fie susceptibil de o asociere logică, adică să aibă calități care
să îi permită o asociere logică)
·
Elevul
să aibă un reportoriu de idei/cognitiv la care să poată asocia (integra) ideea
nouă de învățat
·
Elevul
să încerce să realizeze această asociere.
Paradigma învățării conștiente se bazează pe următoarele
2 fenomene:
1.
Factorul
care influențează decisiv esența învățării este cantitatea, claritatea și
organizarea cunoștințelor existente ale celui ce învață. Acesta organizate sub
formă de noțiuni fapte, teorii, alcătuiesc structura sa cognitivă.
2.
Natura
materiei de învățare mai precis asociativitatea sa, acea calitate care îl face
mai susceptibil.
Tipul de asociativitate care duce la învățarea conștientă
trebuie să întrunească 2 calități deosebite:
1.
Calitatea
substanțialității: relația nu se schimbă dacă se folosește o formă verbală
diferită dar echivalentă.
2.
Caracterul
nearbitrar al relației dintre noua idee de învățat și cunoștințele existente în
structura cognitivă.
Aceste 2 calități conferă conținutului de învățare
semnificație logică. Prezența semnificației logice la un conținut de învățat nu
reprezintă o garanție că elevul o și percepe, deci că materialul respectiv are
și un sens psihologic.
Paradigma învățării mecanice:
1.
Materialul
de învățare este lipsit de semnificație logică
2.
Elevului
îi lipsesc ideile relevante în propria structură cognitivă la care se poate
raporta ideea nouă/materialul de învățat
3.
Nu
are dispoziția necesară pentru a realiza afectiv asociere.
O idee nouă care devine semnificativă ca rezultat a
învățării conștiente e mai puțin vulnerabilă la interferențele cu alte
asociații arbitrare, fiind astfel de reținut în memorie.
De ce învață elevii mecanic?
·
Pentru
a masca lipsa de înțelegere inițială, este mai economic
·
Din
cauza unor profesori
·
Neîncrederea
în a învăța conștient
·
Capacitatea
de a învăța conștient
Descurajarea învățării mecanice: ce trebuie să facă
profesorul?
Cum se evaluează, cât de des, cum se evaluează; sarcinile
de evaluare să ceară aplicații în contexte noi, întreprinderi creative,
originale.
Se poate concepe structura de idei rezultată în urma
învățării sub forma unei piramide pentru fiecare disciplină de învățare cu
ideile cele mai generale așezate la vârf (ideile ancoră) și subsumând ideile
particulare.
Ce se întâmplă în psihicul elevului cu o idee nouă din
momentul în care ea este pusă în relație cu o idee ancoră și până în momentul
în care este uitată:
·
Când
este prezentată prima dată elevului ideea nouă interacționează cu ideea/ideile
ancoră, aceste din urmă asigurând o fixare care permite reținerea în memoria de
lungă durată a ideii noi. Imediat (maxim câteva zile) după asociere cele 2 idei
sunt disociabile, dar cu timpul noua idee învățată își reduce sensul la aceea
al ancorei sale care e mult mai stabilă. Pe măsură ce trece timpul
posibilitățile de disociere dispar iar cel ce învață trece prin diverse stadii
de rememorare astfel:
o
La
început el va fi în stare să-și amintească sensul ideii, ulterior nu își
va mai aminti sensul dar va putea să o recunoască atunci când o
reîntâlnește în diferite contexte
o
Ulterior
nu va mai cunoaște dar o va putea reînvăța într-un timp mult mai scurt
decât cel în care a învățat la început.
Stabilitatea asigurată de ideile ancoră explică de ce
materialele învățate conștient sunt mult mai eficient reținute în memorie decât
cele învățate mecanic. În cazul învățării mecanice ideile noi sunt asociate
arbitrar cu ideile existente fiind astfel lipsite de fixare fermă.
Cea mai importantă consecință pedagogică este că
profesorul vrea să fie eficient trebuie să ia măsuri pentru a asigura învățarea
de către elevi a unor idei clare și stabile la care să se poată fixa materialul
ulterior.
Învățarea conștientă la orice categorie de elevi mai
puțin la cei cu deficiență mintală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu