sâmbătă, 11 ianuarie 2014

Delimitarea Conceptelor




Educaţia este un fenomen existenţial, o formă de manifestare a realităţii socio-umane. Inerentă vieţii sociale, educaţia este o realitate acţională direct perceptibilă mai ales la nivelul întâlnirii dintre generaţii, este cognoscibilă din urmele lăsate de istoria civilizaţiilor (documente, instituţii şi nu numai) şi logic deductibilă în abordarea sistemică a evoluţiei societăţii în care există diferenţe mari de potenţial de cunoaştere ce tind, legic, către echilibru. Echilibrarea continuă se realizează într-un proces comunicaţional – schimb de informaţii – şi se supune legilor acestuia. Educaţia ţine de natura socială a comunităţilor umane.

Educaţia este o acţiune conştientă, specific umană prin faptul că are un motiv voluntar –intenţia de a induce o modificare la nivelul sistemului de personalitate al celui educat - şi urmăreşte un scop bine definit – precizează conţinutul sporului de cunoaştere (teoretică sau practică), a eficienţei acţionale şi/sau modificarea atitudinală ce urmează a fi indus/e. Partenerii acţiunii educative coparticipă la realizarea scopului pe măsura capacităţilor proprii de conştientizare şi înţelegere a finalităţii urmărite. Educatorul ştie ce urmăreşte a obţine la nivelul sistemului psihocomportamental al educatului, educatul înţelege (pe măsura vârstei şi a particularităţilor individuale) şi acceptă modificările propuse de educator, îşi însuşeşte, parţial sau integral, scopul propus ca parte a propriului sistem motivaţional. A urmări scopuri ascunse educatului sau altele decât cele declarate nu înseamnă educaţie ci manipulare, acţiune corelată educaţiei dar etic indezirabilă.

Educaţia permanentă – desemnează totalitatea influenţelor deliberate cărora le este supusă persoana pe tot parcursul vieţii şi în fiecare moment al acesteia. Este preponderent educaţie informală. Educaţia permanentă are cea mai largă sferă şi in Dacă pentru educaţie sunt hotărâtori factorii sociali, pentru autoeducaţie factorii exteriori singuri nu conţin elementele necesare, sufuciente pentru a o declanşa în afara condiţiilor interne (subiective) sau mai bine spus chiar a unui nivel al dezvoltării personale (interioare) morale şi spirituale deoarece viaţa psihică, spirituală îşi are „legile ei”, desăvârşirea ei nefiind condiţionată întru-totul de mediul social.clude educaţia şcolară şi cea continuă. Problemele pentru educaţie dau într-o anumită măsură răspunsuri şi pentru autoeducaţie.
Cercetările experimentale în domeniul autoeducaţiei fiind foarte reduse nu există o problematică şi o metodologie adecvată pentru autoeducaţie aşa cum există pentru educaţie. Ca nivelul cel mai înalt al educaţiei, autoeducaţia potenţează rezultatele educaţiei formale, nonformale şi informale, care la rândul lor cedează locul educaţiei permanente care nu se poate realiza fără autoeducaţie. O definiţie a autoeducaţiei rezumă pe scurt esenţa acesteia: „Autoeducaţia este o activitate conştietă, constantă, organizată, orientată spre atingerea perfecţionării (formării) propriei personalităţi, potrivit unei decizii personale de autoangajare şi de depunere a unui efort propriu”.
Preocuparea autoformativă se dezvoltă în procesul schimbării poziţiei personalităţii în interrelaţii cu lumea exterioară, cea dintâi devenind proritară, preocupare ce apare la sfârşitul preadolescenţei şi începutul adolescenţei în care se accentuează năziunţa spre realizarea de sine, autodepăşire şi creativitate.
Componentele motivaţionale ale autoeducaţiei sunt date de modelul şi idealul de viaţă, ce devin scopuri ale autoeducaţiei, scopuri care spre deosebire de scopul acţiunii educative sunt alese şi precizate de subiectul însuşi şi trăite de el ca ceva propriu. Nu orice raportare la model interesează autoeducaţia, ci numai când alegerea conştientă a unui model devine o preocupare fundamentală pentru subiect. Intenţiile autoeducative cresc proporţional în intensitate şi frecvenţă pe măsura alegerii unui model de viaţă şi a formulării apoi a unui ideal propriu de viaţă tangibil.
Pentru alegerea unui model sau ideal de viaţă subiectul trebuie să ştie ce vrea şi pentru aceasta trebuie să ştie cine este? Ce înseamnă cunoaşterea de sine? Cum îţi dai seama că te cunoşti pe tine? Iată câteva întrebări care fac din autocunoaştere nu un act facil, nici un act care se reduce doar la a cunoaşte câte ceva despre aptitudini, temperament, caracter, inteligenţă... ci la un act ce presupune permanente autoevaluări la toate nivelele personalităţii.
A-ţi înţelege modul propriu de a fi vine din înţelegerea felului în care fiecare îmbină toate componetele personalităţii într-un tot unitar, la care se adaugă experienţa de viaţă şi modul valorificării acesteia. Numai după găsirea unei identităţi cât mai autentice ca să-l definească pe subiect în ceea ce este el cu adevărat personal, poate alege un mod de viaţă şi un model (de
autodidact) care să-l ajute să se definească cel mai bine, corespunzând aspiraţiilor sale la toate nivelele vieţii.
Contribuind la o creştere a conştiinţei de sine, la acea maturitate subiectivă, sporind capacitatea de autoreflecţie şi autoanaliză, autoeducaţia este o muncă migăloasă, insinuasă, perseverentă cu sine, o adevărată luptă cu sine – pentru că nimic nu poate fi mai tainic în construcţia omului decât ceea ce face şi pune el însuşi în mod conştient şi cu stăruinţă. După căutarea sau alegerea unui model de a fi sau de a trăi se trece apoi la un program ferm bine chibzuit în care dominanta morală şi spirituală are prioritate. De fapt, în programul de autoformare lupta se duce pe două fronturi: cu sine (cu inerţia, rutina, blazarea, slăbiciunile, obişnuinţele negative, prejudecăţi, complexe, supreficialitate...) şi cu lumea exterioară (cu imoralitatea vieţii, modelele
negative...).
A fi capabil de autoeducaţie înseamnă a fi ajuns deja la un nivel de responsabilitate şi autonomie morală, la un nivel de înţelegere şi de pregătire pe baza căreia poţi acţiona îndependent asupra ta, să ai simţul autocritic, valorizând mai mult aspectul cunoaşterii de sine decât lucrurile
exterioare.
Autoeducaţia are diferite grade de realizare, devenind autodepăşire numai când cel ce o urmează face dovada concretă că şi-a înfrânt câteva defecte, a respectat un program riguros de lucru, că a obţinut câteva victorii asupra lui modificând pozitiv atitudinea sa. Regăsim această efervescenţă intelectuală şi creativă, această voinţă spirituală activă şi această exigenţă de sine crescută la marile personalităţi culturale din toate timpurile care în acelaşi timp în care erau filosofi (Socrate, Eliade) sau genii literare (Eminescu) sau artişti (Motzart, Brâncuşi) erau şi autodidacţi în sensul cel mai deplin şi mai autentic al cuvântului.
Există o serie de metode şi procedee de autoeducaţie dar nu la modul general ci ele vor fi particularizate şi incluse într-un program autoformativ: jurnalul intim, autoobservaţia, autoexersarea, autodezaprobarea, constrângerea, critica şi autocritica, autocontrolul, sugestia, audierea de conferinţe, spectacole, seri literare, lectură, rugăciune, muncă, sport... De exemplu: excesul la TV sau Internet, dorinţa de a scăpa de unele obişnuinţe rele sau timiditate pot fi corectate prin stabilirea unui program şi silirea de a-l respecta, program ce constituie una din etapele principale al oricărui plan de autoeducaţie în general:
1. existenţa unei dorinţe şi voinţe puternice pentru schimbare;
2. conştiinţa clară a insuficienţelor personale;
3. stabilirea unui program de lucru cu sine;
4. aprecierea rezultatelor şi decizia privind conduita în continuare;
Necesitatea educaţiei permanente a fost intuită încă de pe vremea clasicilor pedagogiei universale; J.A. Comenius afirma: „pentru fiecare individ, viaţa este o şcoală, de la leagăn până la moarte”. În societatea contemporană, datorită ritmului rapid al transformărilor, ritm ce a trecut de la o progresie aritmetică la una geometrică şi a ajuns în final să fie exprimat printr-o funcţie exponenţială, educaţia permanentă devine o necesitate absolută.
Aceasta este singura soluţie pentru ca individul să facă faţă cu succes cerinţelor societăţii, integrându-se activ şi creator în comunitatea din care face parte. Educaţia permanentă este complementară celei de tip şcolar. Ea urmăreşte înzestrarea individului cu tehnica de a învăţa toată viaţa, mai cu seamă, cu cea de a „învăţa cum să înveţe”, tehnică posibil de dobândit doar pe baza formării unor disponibilităţi psihice de gen.
Ca şi concepţie educaţională novatoare, educaţia permanentă a apărut în arealul educaţiei adulţilor şi aceasta nu întâmplător, deoarece urmărea completarea carenţelor educaţiei iniţiale şi/sau pregătirea profesională a individului pentru a face faţă condiţiilor revoluţiei tehnicoştiinţifice contemporane. ând aceste caracteristici conceptuale, profesorul Jinga propune abordarea educaţiei permanente ca „un ansamblu de mijloace puse la dispoziţia oamenilor de orice vârstă, sex, situaţie socială şi profesională, pentru ca ei să nu înceteze să se formeze de-a lungul vieţii, cu scopul de a-şi asigura deplina dezvoltare a facultăţilor şi participarea eficientă la progresul societăţii” (Jinga, I., 2001, p.165).
Vorbind de educaţie permanentă, nu se poate să nu atingem şi subiectul autoeducaţiei, aceasta, din urmă, fiind un mijloc important de realizare a primei. În cazul autoeducaţiei avem de a face cu o schimbare radicală de paradigmă, şi anume identificarea actorilor procesului educativ, subiectul şi obiectul, într-o singură persoană. Astfel, autoeducaţia este o „educaţie pe cont propriu”.

Analiza conceptului din punct de vedere psihopedagogic relevă prezenţa unei condiţii esenţiale pentru declanşarea proceselor intrinseci autoeducaţiei, anume formarea „conştiinţei de sine” a individului supus procesului educativ. După cum este cunoscut, acest fapt îşi are originea, de-a lungul ontogenezei, în jurul perioadei de sfârşit a preadolescenţei şi a debutului adolescenţei. Procesul autoeducaţional presupune un efort de voinţă şi implicare majoră din partea subiect/obiectului actului educativ, fiind şi în acest sens, unul complementar educaţiei iniţiale. Raportul educaţie – educaţie permanentă – autoeducaţie este unul de ordin dialectic. Astfel, iniţiatic, educaţia creează condiţiile necesare declanşării proceselor de educaţie permanentă şi autoeducaţie, cedând mai apoi teren în faţa acestora. Pentru explicarea caracterului dialectic al acestei relaţii propunem o schemă comprehensivă cu repere cronologice de principiu în ontogeneză.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu