1. Autopersuasiunea
Atunci cand o persoana reuseste singura sa-si asocieze o
idee cu o trebuinta, respectiv sa-si insuseasca o idee clara, ferma, dotata cu
certitudine subiectiva, de natura sa-i motiveze comportamentul, se poate vorbi
de autopersuasiune. Ca atare, intelegem prin autopersuasiune metoda prin care
obiectul educatiei, in calitate de subiect al propriei sale deveniri, isi aduce
singur argumente, motive, temeiuri suficiente pentru a-si determina
comportamentul in situatii date.
In cazul autopersuasiunii, sfatul si-l da educatul, in
calitate de propriul sau educator, cel sfatuit, dedublandu-se in Eu si Mine
(Ego si Alter-ego), el fiind capabil, altfel spus, sa se vada cu ochii altuia,
atunci cand isi da singur sfaturi. Autopersuasiunea este grea, dar este
posibila: omul isi poate forma puterea de a-si domina slabiciunile, de a fi
virtuos, pe masura desavarsirii sale spirituale, care trebuie considerate drept
obiectiv fundamental al educatiei si autoeducatiei.
Unul din momentele esentiale ale demersului formativ in
care intervine autopersuasiunea este etapa din actul voluntar numita deliberarea motivelor. Alegerea uneia
dintre multiplele alternative posibile, inaintea deciziei, necesita o
“cumpanire” valorica temeinica. Persoana aflata in aceasta situatie isi aduce
singura argumente in sprijinul optiunii care-i reprezinta convingerea. A.Aret
si G.Kovalev recomanda inscrierea intr-un tabel a argumentelor pentru si contra
unei alternative, cu indicarea punctajului acordat fiecareia. “Cel ce se
sfatuieste” trebuie sa aiba o gandire elastica si sa nu problematizeze inutil
pe marginea unei hotarari care implica si mici sacrificii, respectiv sa nu dea
curs tendintei de a-si submina hotararile cu suport rational si afectiv
intemeiat, pentru motivul ca acestea impun si unele renuntari.
2. Exercitiul
Asa cum observa si A. Barna, autoexersarea reprezinta
metoda fundamentala in procesul de autoeducatie, deoarece fara exercitiu, toate
celelalte metode raman ineficiente. Exercitiul consta intr-o repetitie frecventa
si tenace a unei activitati in vederea insusirii si perfectionarii ei, a
formarii unor deprinderi si a obtinerii unor performante. Adeseori exercitiul
poate sa suplineasca lipsa unei aptitudini sau chiar sa dea mai mult decat o
aptitudine neexercitata.
Exista
achizitii in plan moral, religios, intelectual, fizic etc., care nu pot fi
dobandite decat prin repetarea sistematica, timp indelungat, cu tenacitate, a
anumitor activitati (formarea punctualitatii si a constiinciozitatii in munca,
a politetii in relatiile cu alti oameni, de a nu raspunde la o nedreptate cu
alta nedreptate).
Se stie
ca nu orice fel de exercitiu se dovedeste a fi util. Simpla repetare a unei
activitati se poate solda fara rezultatul dorit daca nu sunt indeplinite
anumite conditii:
·
Precizarea scopului urmarit este o cerinta de prima
importanta, caci prezenta acestuia ii directioneaza omului intreaga activitate.
Scopul are si o importanta functie motivationala. A-si formula obiective ale
autoeducatiei inseamna a se proiecta in viitor si a arata ce achizitii isi
doreste, respectiv ce calitati vrea persoana sa-si cultive si ce trasaturi
negative trebuie combatute pentru a se implini, treptat, ca personalitate.
·
O puternica motivatie interna. Se poate spune, fara riscul de a
gresi, ca succesul unui act de autorealizare se coreleaza cu taria motivatiei
interne a acelui act. Taria acestei motivatii face posibila repetarea actului
pana la atingerea obiectivului propus. Trebuie, desigur sa avem in vedere si
natura obiectivului: de la o persoana la alta, diferitele obiective prezinta
dificultati diferite.
·
Gradatia efortului este o alta conditie a eficientei exercitiului. Ea este, de altfel,
legata de caracterul sistematic al acestuia. Este important sa se inceapa cu
exercitii mai putin pretentioase, de dificultate redusa, pentru ca succesul
obtinut sa poata deveni un factor motivational pentru abordari cu dificultate
mereu sporita. O gradare corecta a efortului necesita cunoasterea
posibilitatilor proprii si adecvarea aspiratiilor la aceste
posibilitati.Discrepanta prea mare intre aspiratii si posibilitati duce la
blocarea exercitiului.
·
Cunoasterea si evaluarea, pe
parcurs, a rezultatelor obtinute. Este unanim acceptat faptul ca activitatea se desfasoara
la inceput, cu multe greseli. Aceasta inseamna ca mijloacele folosite in
relizarea ei nu sunt adecvate in mod satisfacator la obiectivele propuse, sau
ca sunt incalcate unele cerinte ale exercitiului. Remedierea greselilor
inregistrate in orice exercitiu necesita cunoasterea si evaluarea pe parcurs a
rezultatelor, iar aceasta trebuie facuta sistematic.
3. Autostimularea
a. Adoptarea unui model de om
b. Folosirea portretului
c. Maxima de viata (deviza)
d. Rationarea
e. Compensarea
f. Resemnarea
g. Rationalizarea
h. Simularea si disimularea
i. Proiectarea vinovatiei personale
j.
Regresiunea ca modalitate de echilibrare psihica
k.
Echilibrarea si autostimularea prin transfigurare imaginara a lumii externe
si a eu-lui
4. Autoconstrangerea
Autoeducatia reclama participarea
constienta si sistematica a omului in propria sa formare. Mai retinem, de
asemenea, ca acest proces implica o lupta grea si de durata a omului cu sine
insusi. Pentru a preveni caderile in acesta lupta si pentru a se redresa dupa
cadere, omul trebuie sa invete sa-si impuna, in mod ferm, indeplinirea unor
cerinte, sa se constranga pentru atingerea obiectivelor propuse. Apare astfel,
necesitatea autoordinului. Acesta presupune in principal disciplinarea dorintelor, stapanirea acestora pentru a nu deveni
robul lor.
Cine isi formeaza capacitatatea
de a se stapani in lucrurile mici, de a-si impune constrangerea in faptele
cotidiene, va reusi sa se domine si in problemele mari ale vietii. Nu trebuie
uitat ca “nu exista mijloc usor pentru a invata lucruri grele.”(Iosif de
Maistre) Autoconstrangerea trebuie privita ca o premisa (metoda) a
autoeducatiei, dar si ca un rezultat al acesteia. Puterea omului de a se
stapani si de a-si impune nu este un dat, ci un rezultat al educatiei si al
autoeducatiei. Pe masura ce isi dezvolta aceasta capacitate, omul se educa mai
bine si progresand in auotoeducatie el isi dezvolta mai bine capacitatea respectiva.
5. Jurnalul intim
S. Smiles spune ca obisnuinta de
a pune pe hartie gandurile si observatiile, pentru a sti unde sa le gasesti, ca
sa le impiedici sa dispara in tinutul indepartat al uitarii, a fost de un mare
folos multor oameni intelepti si studiosi. Orice jurnal intim este, in esenta,
o modalitate de confesare, de mai buna cunoastere de sine, dar, cum vom vedea,
e mult mai mult decat atat. Serban Cioculescu spunea ca scopul principal al
unui jurnal este tocmai descoperirea, zi de zi, pentru sine, inainte de a se
gandi la ceilalti, a ceea ce se numeste “eul profound”, cel necomunicabil decat
hartiei, printr-o interiorizare mereu mai adancita.
In general se considera ca
parintele modern al memorialisticii este Jean
Jack Rousseau cu ale sale “Confesiuni”. Alaturi de lucrarea aceasta,
Autobiografia lui B.Franklin s-a impus, pentru urmasi, drept opera clasica a
genului. Tolstoi a tinut si el, de-a lungul catorva decenii, un minutios jurnal
intim ca mijloc de autocontrol si autodepasire permanenta.
6. Autoanaliza
Spre deosebire de autocontrol,
care se realizeaza in procesul activitatii, autoanaliza are loc dupa
desfasurarea acesteia. In
esenta, prin autoanaliza se urmareste:
·
Confruntarea
rezultatelor obtinute cu obiectivele propuse, respective ceea ce s-a realizat
cu ceea ce s-a planificat;
·
Relevarea
factorilor de success precumsi dezvaluirea cauzelor reale ale nerealizarilor;
·
Stabilirea masurilor concrete pentru consolidarea rezultatelor positive ca
si cele necesare pentru corectarea greselilor;
·
Afirmarea si reafirmarea hotararii de implicare in mai mare masura a
persoanei in munca de autoformare.
Procesul de autoanaliza este pe
deplin posibil, datorita particularitatii constiintei umane de a se dedubla, de
a se oglindi pe ea insasi. Constiinta este autoconfidenta, spunea Mihai Ralea.
In masura in care se edifica acest for interior omul devine propriul sau
sfatuitor si judecator.
Pentru a fi eficient, examenul de constiinta trebuie sa
indeplinesca cateva conditii:
a. caracterul sistematic si active;
b. sinceritate deplina;
c. legatura cu analiza (aprecierea)
obiectiva facuta de alte persoane.
7. Autoevaluarea
Cercetarile din domeniul
psihologiei personalitatii au relevat o dimensiune majora a comportamentului
uman: activitatea de evaluare si de apreciere. Aceasta activitate este
considerate majora, intrucat ea este implicata in cele mai diferite aspecte ale
vietii individului, conditionand atat atitudinea fata de sine, cat si
atitudinea fata de altii. Capacitatea de autoevaluare este incontestabil o
conditie si un rezultat al autoeducatie.
Aurora Perju- Liiceanu spune ca autoevaluarea se bazeaza
pe sistemul self, variabila cruciala
in psihologia personalitatii, care cuprinde: ideile si trairile individului ce
au la baza intreaga sa istorie, structura motivelor si a aspiratiilor, precum
si conceptia individului privind eficienta si competenta sa. In cazul
autoeducatiei sistemul self poate fi relevant prin prezenta unei capacitate
complexe, care implica putinta omului de autocunoastere, de autoproiectare in
viitor, de evaluare a lucrurilor, de a simti si a actiona in perspectiva,
increderea in posibilitatile proprii.
Autoevaluarea practicata zilnic,
cu deplina sinceritate si exigenta fata de sine, face posibila punerea fata in
fata a “omului de dimineata” cu “cel de seara”, respectiv a celui care
dimineata promite, isi face planuri indraznete, cu cel care realizeaza, care
constata indeplinirea sau neindeplinirea telurilor propuse.
Alaturi de autoevaluarea zilnica trebuie sa avem in
vedere si alte evaluari facute la diferite intervale de timp: saptamanal,
lunar, trimestrial, anual. Utilitatea acestora sporeste considerabil daca ele
se realizeaza pe baza de teste sau de chestionare cu scale gradate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu